Μετά την επανάσταση των Μπολσεβίκων ο Λένιν τόνιζε ότι  για τη σοβιετική εξουσία ο κινηματογράφος είναι η σημαντικότερη μορφή τέχνης. Εκείνη ακριβώς την εποχή  μία σειρά νέων καλλιτεχνών άδραξαν την ευκαιρία για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες της προλεταριακής επανάστασης. Ανάμεσά τους ξεχώρισαν οι Σεργκέι Αϊζενστάιν, Βσεβολόντ Πουντόβκιν, Αλεξάντρ Ντοβζένκο, Τζίγκα Βερτόφ, Λεβ Κουλέσοφ, Ιλία Γιούτκεβιτς,  Γκριγκόρι Κοζίντσεβ και Λεονίντ Τράουμπεργκ.     Αυτοί οι νέοι κινηματογραφιστές πειραματίστηκαν με την κάμερα και το μοντάζ και οργανώθηκαν σε ένα ρηξικέλευθο κίνημα το «Σοβιετικό Μοντάζ».  Ουσιαστικά ακολούθησαν την πρόταση του  Όσιπ Μπρικ σύμφωνα με την οποία: «Πρέπει να βγούμε από τον περιορισμένο κύκλο της ανθρώπινης όρασης. Δεν πρέπει να μιμούμαστε την πραγματικότητα, αλλά να πλατύνουμε το πεδίο της, που συνήθως περιορίζεται από το ανθρώπινο μάτι».    Οι περισσότεροι κινηματογραφιστές είχαν βγει από τις φλόγες του εμφυλίου. Δίπλα στον νεοσύστατο Κόκκινο Στρατό, ανέβηκαν στα «προπαγανδιστικά τρένα της επανάστασης», για να αφυπνίσουν, να ενδυναμώσουν τις λαϊκές συνειδήσεις. Έμαθαν το μοντάζ στο μέτωπο όχι ως κάποια αφηρημένη θεωρία, αλλά ως αποτέλεσμα της έλλειψης ακατέργαστου φιλμ εξαιτίας του μποϋκοτάζ της Δύσης στο νεαρό σοβιετικό κράτος. Έτσι έφτιαχναν σύντομα φιλμ εικονογραφημένα απλά και λαϊκά, με κομμουνιστικές θέσεις και συνθήματα.   Όταν ιδρύθηκε η πρώτη Κρατική Σχολή Κινηματογράφου στη Μόσχα το 1920 ξεπήδησε και το κίνημα του Σοβιετικού Μοντάζ, όπου οι κινηματογραφιστές άρχισαν να γυρνούν ταινίες που έγιναν ο συνειδητός καθρέφτης της σοβιετικής ζωής. Η νέα σοβιετική κινηματογραφία ανέλαβε να προσφέρει το καινούριο που σάρωνε τα πάντα στο πέρασμά του, που διαπερνούσε κάθε πεδίο πολιτικής και κοινωνικής δράσης. Ανέλαβε να τοποθετηθεί πάνω στους προβληματισμούς του σοβιετικού λαού φωτίζοντας τους μέσα στο επαναστατικό – ιστορικό πλαίσιο της νέας  κοινωνίας. Έτσι οι κινηματογραφιστές γύρισαν προπαγανδιστικές ταινίες και κωμωδίες και στράφηκαν στην επιστημονική φαντασία αλλά και στις επαναστάσεις του παρελθόντος.
ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ: ΣΟΒΙΕΤΙΚΟ ΜΟΝΤΑΖ

 

1.ΚINO- EYE του Τζίγκα Βερτόφ

Σοβιετική Ένωση 1924- Ασπρόμαυρη – Διάρκεια 78΄

Σκηνοθεσία: Τζίγκα Βέρτοφ, Κάμερα: Μιχαήλ Κάουφμαν

Μοντάζ: Ελιζαβέτα Σβιλόβα

Με την κάμερα στα χέρια του αδελφού του, Μιχαήλ Κάουφμαν, ο Βερτόφ πειραματίζεται συνεχώς στην ταινία, η οποία δομείται σαν «συλλογή» μικρών επεισοδίων από την καθημερινότητα της νεαρής Σοβιετικής Ένωσης.

 

2.Ο ΚΥΡΙΟΣ ΟΥΕΣΤ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΩΝ του Λεβ Κουλέσοφ

Κωμωδία- ΕΣΣΔ- 1924- 94’

Σενάριο: Νικολάι Ασέγιεφ, Σκηνοθεσία: Λεβ Κουλεσόφ

Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Βσεβολόντ Πουντόβκιν. Στον ρόλο του κυρίου Ουέστ, ο Πορφίριος Ποντομπιέντ.

«Ο κύριος Ουέστ» είναι μια κωμωδία με έντονο σατυρικό υπόβαθρο, με επίκεντρο την χιουμοριστική αποδόμηση της υστερικής αντισοβιετικής προπαγάνδας που κυριαρχούσε κυρίως στον Τύπο των ΗΠΑ την εποχή του μεσοπολέμου. Ήρωας είναι ο Αμερικανός γερουσιαστής, κύριος Ουέστ, ο οποίος πηγαίνει στην ΕΣΣΔ για επαγγελματικούς λόγους, έχοντας το μυαλό του γεμάτο με την αρθρογραφία του Τύπου της χώρας του, η οποία παρουσιάζει την χώρα των Σοβιέτ ως ένα μέρος «αγρίων» που είναι ντυμένοι με δέρματα και έχουν μαχαίρια στα δόντια.

 

 

3.ΘΩΡΗΚΤΟ ΠΟΤΕΜΚΙΝ του Σεργκέι Αιζενστάιν

 

 

Δράμα/Ιστορικό/Πολεμικό, 1925, Ασπρόμαυρο, 80’

Σκηνοθεσία: Σεργκέι Αιζενστάιν, Σενάριο: Νίνα Αγκαντζνόβα, Με τους: Αλεξάντρ Αντόνοφ, Βλαντιμίρ Μπάρσκι, Γκριγκόρι Αλεξάντροφ, Μ. Γκόμοροφ, ο πληθυσμός της Οδησσού και ναύτες του κόκκινου στρατού

 

Το Θωρηκτό Ποτέμκιν είναι μια ιστορική ταινία, που αναφέρεται στην εξέγερση των ναυτών του ομώνυμου θωρηκτού στην Οδησσό, το 1905, την εποχή του Ρώσο – Ιαπωνικού πολέμου. Αφορμή της εξέγερσης, κατά την ταινία, ένα κομμάτι σάπιο κρέας. Οι πολίτες της Οδησσού συνδράμουν τους εξεγερθέντες, με αποτέλεσμα να ακολουθήσει η επέμβαση των Κοζάκων και η περίφημη σκηνή της σφαγής των αμάχων στις σκάλες της Οδησσού. Στο τέλος το Ποτέμκιν συμπαρασύρει σε εξέγερση και τον υπόλοιπο στόλο.

 

 

 

4.Η ΑΠΕΡΓΙΑ του Σεργκέι Αιζενστάιν

Δράμα, 1924, Ασπρόμαυρο, 95’

Σκηνοθεσία; Σεργκέι Αιζενστάιν, Σενάριο: Γριγκόρι Αλεξάντροφ, Σεργκέι Αιζενστάιν, Με τους: Ιβάν Κούβκι, Αλεξάντρ Αντόνοφ,

Γριγκόρι Αλεξάντροφ, Μ. Γκόμαροφ, Μαξίμ Στράουχ, Γιουντίθ Γκλίζερ, Ι. Ιβάνοφ, Β. Γιούρτσεφ, Β. Γιαννούκοβα

Στα 1912, η απεργία των εργατών ενός εργοστασίου, οδηγείται σε αιματοκύλισμα από τις νόμιμες αρχές. Η πρώτη ταινία του μεγάλου Αϊζενστάιν, που αντανακλούσε όχι μόνο τα επαναστατικά ιδεώδη, αλλά και τις θεωρίες του περί μοντάζ. Η ταινία, που έχει ως θέμα τη βίαιη κατάπνιξη μιας απεργίας από τις τσαρικές αρχές, ξεκινά με τους καπνούς του εργοστασίου και τη λειτουργία των μηχανών: στοιχεία που εναρμονίζονται με τη δράση των εργατών, αφού δείχνονται σαν να αποτελούν φυσική προέκταση της εργατικής δύναμης.

 

 

5.Η ΜΑΝΑ του Βσεβολόντ Πουντόβκιν

Δράμα, 1926, Ασπρόμαυρο, 89’

Σκηνοθεσία: Βσέβολοντ Πουντόβκιν, Σενάριο: Μαξίμ Γκόργκι, Ναθάν Ζάρκχι, Με τους: Βέρα Μπαρανόφσκαγια,

Νικολάι Μπαταλόφ.

Η ιστορία λαμβάνει χώρα στις αρχές του 20ου αιώνα στη Ρωσία, καθώς οι εντάσεις μεταξύ του κράτους και των επαναστατών. Ο χαρακτήρας της μάνας γίνεται το ανυποψίαστο εργαλείο για τη σύλληψη του επαναστάτη γιού της κι με αυτό τον τρόπο γίνεται μέλος του εργατικούς κινήματος, έχοντας ως στόχο την απόδραση του.

 

 

 

6.ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΣ του Βσεβολόντ Πουντόβκιν

Δράμα,1927, Ασπρόμαυρο, 80’

Σκηνοθεσία: Βσέβολοντ Πουντόβνικ, Σενάριο: Ναθάν Ζάρχι, Με τους: Βέρα Μπαρανόφσκαγια, Αλεξάντρ Κρίστιακοφ.

Ένας φτωχός χωρικός καταφτάνει στην Αγία Πετρούπολη αναζητώντας δουλειά. Άθελα του συμβάλει στην σύλληψη ενός συγχωριανού του και στην συνέχεια συλλαμβάνεται κι ο ίδιος και στέλνεται να πολεμήσει στον

Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Τρία χρόνια αργότερα, η απόλυτη εκδίκηση ονομάζεται επανάσταση.

 

 

7.Η ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΒΑΛΙΤΣΑ του Αλεξάντρ Ντοβζένκο

Σκηνοθεσία: Aleksandr Dovzhenko. Σενάριο: Aleksandr Dovzhenko, Boris Shcharansky, Yurij Yanovskyi, Moisei Zats.

Πρωταγωνιστούν: M.Buyukli, A. Klymenko, Heorhii Zelondzhev-Shypov

Το έργο είναι βασισμένο στην αληθινή δολοφονία του μεταφορέα διπλωματικών εγγράφων της Σοβιετικής Ένωσης, Theodor Nette. Η πολύτιμη βαλίτσα κλάπηκε από Βρετανούς κατασκόπους, μα βρίσκεται πλέον στα χέρια ναυτών ενός πλοίου, που οδεύει προς το Leningrad. Η υπηρεσία πληροφοριών της Βρετανίας καταβάλλει κάθε προσπάθεια, ώστε να την επανακτήσει.

 

8.ΣΒΕΝΙΓΚΟΡΑ του Αλεξάντρ Ντοβζένκο

Σοβιετική Ένωση – 1928 – 91’

Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Ντοβζένκο,Σενάριο: Αλεξάντερ Ντοβζένκο, Μιχαήλ Γιογκανσόν,Μουσική: Βατσεσλάβ Ομπσινκόφ, Πρωταγωνιστούν: Georgi Astafyev, Nikolai Nademsky, Vladimir Uralsky

Το «Σβενιγκόρα» είναι μια δραματική ταινία με ένα άγγιγμα του μυστικισμού. Αφηγείται τα γεγονότα, σαν να συμβαίνουν σε ένα όνειρο. Σύμφωνα με την παράδοση, στις Ουκρανικές στέπες, στα έγκατα μιας αρχαίας σπηλιάς με το όνομα «Σβενιγκόρα» βρίσκεται ένας κρυμμένος θησαυρός. Αλλά κάθε φορά που κάποιος βρίσκει το θησαυρό στα χέρια του, τα χρυσά κύπελλα μετατρέπονται σε θραύσματα, και οι πολύτιμοι λίθοι σε απλές πέτρες.

https://www.youtube.com/watch?v=h1dwA0LKdaw

 

9.ΘΥΕΛΛΑ ΣΤΗΝ ΑΣΙΑ του Βσεβολόντ Πουντόβκιν

Δράμα/Ιστορικό/Πολεμικο, 1928, 182’

Σκηνοθεσία: Βσέβολοντ Πουντόβνικ. Σενάριο: Όσικ Μπρικ, Ι.Νοβοσέντοφ, Με τους: Βαλέρι Ινκίτζινοφ, Ι.Ντεντίντσεφ

Ένας βοσκός στη Μογγολία γίνεται αντάρτης, συλλαμβάνεται και καταδικάζεται σε θάνατο. Όμως ένας στρατηγός τον ανακηρύσσει “απόγονο του Τζένγκις Χαν”, προορίζοντάς τον για κυβερνήτη-ανδρείκελο. Εκείνος, όμως, επαναστατεί και προκαλεί «θύελλα» στην Ασία

 

10.ΟΚΤΩΒΡΗΣ, ΟΙ ΔΕΚΑ ΜΕΡΕΣ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΑΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ του Σεργκέι Αιζενστάιν

Δράμα/Ιστορικό, 1928, Ασπρόμαυρο, 127’

Σκηνοθεσία: Σεργκέι Αιζενστάιν, Σενάριο: Τζων Ριντ, Με τους: Βλαντιμίρ Ποποφ, Βασίλι Νικαντρόφ

Πρόκειται για την πιο πειραματική ταινία του Αϊζενστάιν, η οποία, αν και γυρίστηκε για τα δεκάχρονα της Οχτωβριανής Επανάστασης, δεν ανταποκρίνεται σε κανένα μοντέλο προπαγανδιστικού έργου. Όπως και στο «Θωρηκτό Ποτέμκιν», δεν υπάρχει κεντρικός ήρωας, αλλά πρωταγωνιστεί η μάζα. Ο Αϊζενστάιν εφάρμοσε στον «Οχτώβρη» τη θεωρία του για το «διανοητικό μοντάζ», που στηρίζεται σε συσχετισμούς των εικόνων και σε μεταφορικούς συμβολισμούς των αντικειμένων.

 

11.Η ΝΕΑ ΒΑΒΥΛΩΝΑ των Γκριγκόρι Κοζίντσεβ και Λεονίντ Τράουμπεργκ

Ιστορική, Σοβιετική Ένωση, 1929’, 95’, Α/Μ

ΣΕΝΑΡΙΟ/ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Grigori Kozintsev, Leonid Trauberg

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: Andrei Moskvin

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: David Gutman, Yelena Kuzmina, Andrei Kostrichkin

1871. Τα γεγονότα που οδήγησαν στην πρώτη προλεταριακή εξουσία της ιστορίας, της Παρισινής Κομμούνας. Στον αναβρασμό του Γαλλοπρωσικού πολέμου, με τους Γάλλους αστούς να συνθηκολογούν με την Πρωσία και τους εργάτες και μικροαστούς να κρατάνε σθεναρή αντίσταση και μη παράδοση των όπλων, η Γαλλία βρίσκεται σε μια πολύ κρίσιμη ιστορική στιγμή, όπου για πρώτη φορά θα συμβεί τόσο μεγάλη κοινωνική αλλαγή, έστω και μόνο για 72 ημέρες!

 

 

12.ΑΡΣΕΝΑΛ- ΤΟ ΟΠΛΟΣΤΑΣΙΟ του Αλεξάντρ Ντοβζένκο

Δράμα/Πολεμικό, 1928. Ασπρόμαυρο, 90’

Σκηνοθεσία: Αλεξάντρ Ντοβζένκο, Σενάριο: Αλεξάντρ Ντοβζένκο, Με τους: Σεμιόν Σβασένκο, Αμρόσι Μπούχμα

Η φτώχεια βασιλεύει παντού. Ένα τρένο που μεταφέρει φαντάρους στα μετόπισθεν εκτροχιάζεται. Ανάμεσα στους επιζώντες, ο Τιμόχ, πηγαίνει στο Κίεβο για να γίνει μηχανικός. Στην πόλη επικρατεί μεγάλος αναβρασμός. Οι Εθνικιστές διαδηλώνουν, οι Μπολσεβίκοι οργανώνονται, στο εργοστάσιο Αρσενάλ (οπλοστάσιο) τα πάντα είναι έτοιμα για την εξέγερση. Η επική διάσταση της ταινίας αγγίζει τα όρια του μύθου.

 

 

 

13.ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ- Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ- του Σεργκέι Αιζενστάιν

 

Σοβιετική ένωση – 1929 – Διάρκεια 121΄- Α/Μ

Σκηνοθεσία – σενάριο: Σεργκέι Αϊζενστάιν, Γκριγκόρι Αλεξαντρόφ,Κάμερα: Εντουάρντ Τίσσε, Βλαντίμι ΠοπόφΠαίζουν: Μάρθα Λάπκινα (στον ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο), Μ. Ιβάνιν, Ιβάν Γιουντίν κ.ά.

Η ταινία που «ενώνει» και ουσιαστικά αποτελεί τμήμα δύο συγκλονιστικών ταινιών, το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» και τον «Οχτώβρη», για τον Αϊζενστάιν αποτέλεσε μια απευθείας συνέχεια της επαναστατικής εποποιίας του. O Αϊζενστάιν, ερευνά τι έδωσε η Επανάσταση στον Ρώσο αγρότη.

 

14.Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ του Τζίγκα Βερτόφ

Σοβιετική Ένωση – 1929 – 68’ – Α/Μ

Η ταινία του Βερτόφ παρουσιάζει τη ζωή στην πόλη της Οδησσού και άλλες πόλεις της Σοβιετικής Ένωσης. Από το χάραµα ως το σούρουπο, βλέπουµε τους πολίτες στη δουλειά και στη διασκέδαση. Η κάµερα εστιάζει τόσο σε άψυχα πράγµατα, όπως οι µηχανές και οι λειτουργίες τους, όσο και σε έµψυχα, όπως ζώα και άνθρωποι µε τις δραστηριότητές τους. Στον βαθµό που µπορεί να γίνει λόγος για χαρακτήρες, αυτοί είναι ο καµεραµάν του τίτλου και η σύγχρονη Σοβιετική Ένωση που ανακαλύπτει και παρουσιάζει.

 

15.Η ΓΗ του Αλεξάντρ Ντοβζένκο

Δράμα, 1930, Ασπρόμαυρη, 75min

Σκηνοθεσία: Αλεξάντρ Ντοβζένκο, Σενάριο: Αλεξάντρ Ντοβζένκο, Με τους: Στεπάν Σκουράτ, Σέμιον Σβασένκο.

Η ταινία γυρίστηκε το 1930 και αποτελεί την τελευταία βωβή ταινία του σοβιετικού κινηματογράφου, ενώ συγκαταλέγεται στις 10 μεγαλύτερες όλων των εποχών. Η ταινία διηγείται τις προσπάθειες των κουλάκων μιας κοινότητας στην Ουκρανία να σαμποτάρουν την αγορά ενός τρακτέρ από το κολχόζ, αποφασίζοντας να φτάσουν ακόμη και στο φόνο.

 

 

16.Ο ΕΝΔΕΚΑΤΟΣ ΧΡΟΝΟΣ του Τζίγκα Βερτόφ

Ντοκιμαντέρ, 1928, Ασπρόμαυρο, 52’

Σκηνοθεσία: Τζίγκα Βέρτοφ

Στον «Ενδέκατο χρόνο» παρουσιάζοντας ντοκουμέντα, μπορεί το πολιτικό θέμα να είναι απλό και ορθόδοξο, αλλά η φωτογραφία του χαρακτηρίζεται ως τολμηρή και πολύπλοκη. Στα μάτια ενός καλλιτέχνη του ’20, τα δέκα χρόνια σοσιαλισμού είναι ένα ριζοσπαστικό κοινωνικό πείραμα και ως εκ τούτου απαιτείται να παρουσιάζεται με ένα ριζικά πειραματικό τρόπο.

 

 

17.ΕΜΠΡΟΣ ΣΟΒΙΕΤ- του Τζίγκα Βερτόφ

Nτοκιμαντέρ- ΕΣΣΔ- 1926

Σκηνοθεσία – Σενάριο – Μοντάζ: Τζίγκα Βέρτοφ

Διευθυντής φωτογραφίας: Ιβάν Μπελιακόφ

Το «Εμπρός, Σοβιέτ!» ξεκίνησε ως παραγγελία του Σοβιέτ της Μόσχας, με στόχο να προπαγανδίσει τη δουλειά της ανασυγκρότησης των υποδομών της πόλης, οι οποίες υπέστησαν ολοκληρωτική ή μερική καταστροφή, από την Επανάσταση και τον εμφύλιο.Ομως, στα χέρια του «δαιμονικού» Βέρτοφ, άφησε πίσω της οτιδήποτε ξέρουμε ή φανταζόμαστε ως σύμβαση εντός μιας παραγγελίας και πέρασε στην πλευρά του κλασικού!

 

18.ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟΣ –Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΟΥ ΝΤΟΝΜΠΑΣ- του Τζίγκα Βερτόφ

ΕΣΣΔ- 1931- 65’

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Τζιγκα Βερτόφ

Ο Τζίγκα Βερτόφ μετατρέπει ένα προπαγανδιστικό χρονικό σε οπτικό ποίημα, αξιοποιώντας στο έπακρο τη δημιουργική δύναμη εικόνας και ήχου.

 

 

19.ΚΙNO PRAVDA 21- ΕΝΑ ΣΙΝΕ-ΠΟΙΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΕΝΙΝ του Τζίγκα Βερτόφ

Σοβιετική Ένωση 1925 – Διάρκεια 29΄ – Ασπρόμαυρη

Σκηνοθεσία/Σενάριο/Μοντάζ: Τζίγκα Βερτόφ

Η ταινία αποτελεί ουσιαστικά το «προοίμιο» ή το σχεδίασμα των «Τριών τραγουδιών για τον Λένιν». Χωρίζεται σε τρία μέρη: Το πρώτο δείχνει τον Λένιν να καθοδηγεί την Επανάσταση, να συντρίβει τη διεθνή εισβολή και τους λευκοφρουρούς και να εκβιομηχανίζει τη Σοβιετική Ένωση. Το δεύτερο δείχνει το θάνατό του και το θρήνο που προκάλεσε. Το τρίτο είναι αφιερωμένο στον τρόπο που οι ιδέες του συνεχίζουν να ζουν στη σοσιαλιστική οικοδόμηση.

20.ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΗ ΠΛΑΤΕΙΑ TRUBNAYA του Μπόρις Μπάρνετ

EΣΣΔ- 1928- Ασπρόμαυρη-64’

Σκηνοθεσία: Boris Barnet, Σενάριο: Nikolay Erdman, Anatoli Marienhof, Vadim Shershenevich, Viktor Shklovskiy, Bella Zorich, Φωτογραφία: Yevgeni Alekseyev,

Ένα κορίτσι από τη βαθιά επαρχία, καταφτάνει στη Μόσχα.

Βρίσκει δουλειά σαν καμαριέρα σε ένα σπίτι της οδού Trubnaya και πέφτει θύμα εκμετάλλευσης από τον ιδιοκτήτη-κομμωτή και τη σύζυγό του. Η ιστορία ξεφεύγει από τα συνηθισμένα όταν στο σπίτι εμφανίζεται ένας νεαρός συνδικαλιστής, ο οποίος κάνει εγγραφές νέων μελών. Είναι ο δρόμος διαφυγής της νεαρής Parasha, από την καθημερινή κακομεταχείριση. Και είναι και ο τρόπος για να γνωρίσει νέους και ενθουσιώδεις ανθρώπους.

https://www.youtube.com/watch?v=f9ePMYF84y

 

ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

 

1.Η ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΣΑΣ- του Λεβ Κουλέσοφ

ΕΣΣΔ- 1927- Α/Μ- 60’

Σκηνοθεσία: Lev Kuleshov, Σενάριο: Aleksandr Kurs

Παίζουν: Aleksandra Khokhlova, Pyotr Galadzhev

Στα χρόνια της ΝΕΠ, στη Μόσχα, μία δημοσιογράφος ερωτεύεται τον διευθυντή μίας βιομηχανικής μονάδας. Για την ίδια αποτελεί το πρότυπο του ιδανικού άντρα. Όμως ο εραστής της αποκαλύπτεται εγωιστής, ψεύτης και χυδαίος. Η κοπέλα σκέφτεται την αυτοκτονία αλλά την σώζει ένας νεαρός συναδερφός της στην εφημερίδα που είναι κρυφά ερωτευμένος μαζί της.

 

2.ΜΟΝΗ των Γκριγκόρι Κοζνίτσεβ και Λεονίντ Τράουμπεργκ

ΕΣΣΔ- 1931- Α/Μ- 80’

Σκηνοθεσία/ Σενάριο: Grigori Kozintsev και Leonid Trauberg

Μουσική: Dmitri Shostakovich Παίζουν: Yelena Kuzmina, Pyotr Sobolevsky

Μία δασκάλα παίρνει μετάθεση για τη Σιβηρία. Έτσι βρίσκεται σε μία επαρχία όπου οι κάτοικοι είναι αγραμματοι και δεισιδαίμονες, ενώ οι κουλάκοι ασκούν παράνομα την εξουσία. Είναι μία ταινία που θίγει τα προβλήματα της τότε νεοσύστατης ΕΣΣΔ, την εκπαίδευση, την εξάπλωση της τεχνολογίας και την αυθαιρεσία των κουλάκων.

 

3.Η ΡΟΔΑ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ των Γκριγκόρι Κοζνίτσεβ και Λεονίντ Τράουμπεργκ

ΕΣΣΔ- 1926- Α/Μ-

Σκηνοθεσία: Grigori Kozintsev και Leonid Trauberg

Σενάριο: Adrian Piotrovsky και Veniamin Kaverin

Πάιζουν:Pyotr Sobolevsky, Sergei Gerasimov

Ένας ναύτης συναντάει μία κοπέλα, σε ένα πανηγύρι στο πάρκο της Αγίας Πετρούπολης. Αργεί να γυρίσει στο λιμάνι και χάνει το πλοίο του. Έτσι βυθίζεται στον άγνωστο υπόκοσμο της πόλης γεμάτο γκάνγκστερς, απατεώνες και νταβατζήδες. Ουσιαστικά «είναι ένα δράμα που σκιαγραφεί τις συμμορίες που λυμαίνονταν την πόλη κατά την διάρκεια του εμφυλίου πολέμου».

 

4.ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΒΟΥΝΑ του Σεργκέι Γιούτκεβιτς

ΕΣΣΔ- 1931- Α/Μ- 95’

Σκηνοθεσία: Sergei Yutkevich

Σενάριο: Αleksei Chapygin, Andrei Mikhailovsky, Vladimir Nedobrovo, Sergei Yutkevich, Lev Arnshtam

Mουσική: Dmitri Shostakovich

Παίζουν: Boris Poslavsky, Natalya Razumanova

Η διεύθυνση ενός μεταλλουργικού εργοστασίου στην Αγία Πετρούπολη αναλαμβάνει το 1914 μία μεγάλη παραγγελία από τον στρατό. Για να μπορέσει να ανταποκριθεί προσλαμβάνει πολλούς νέους εργάτες. Φοβάται όμως την επίδραση που θα έχουν στο εργατικό δυναμικό οι απεργίες στα διυλιστήρια του Μπακού.

 

5.ΤΟ ΠΑΛΤΟ των Γκριγκόρι Κοζνίτσεβ και Λεονίντ Τράουμπεργκ

ΕΣΣΔ- 1926- Α/Μ- 65’

Σκηνοθεσία: Grigori Kozintsev και Leonid Trauberg

Σενάριο: Yury Tynyanov, Nikolai Gogol

Παίζουν: Andrei Kostrichkin, Aleksei Kapler

Καθώς βρίσκεται στην Αγία Πετρούπολη, ένας γαιοκτήμονας προσπαθεί να δωροδοκήσει έναν κρατικό υπάλληλο ώστε να τον βοηθήσει να κερδίσει την αγωγή ενάνται σε έναν γείτονά του. Ο υπάλληλος διστάζει να δεχτεί την πρόταση ώσπου μία γοητευτική ξένη τον πειθει να το κάνει. Λίγο μετά θα ανακαλύψει ότι η γυναίκα που ερωτεύτηκε είναι συνεργός στην απάτη και φοβισμένος προτιμάει να απομονωθεί απο όλους. Αρκετά χρόνια αργότερα, ο ήδη ηλικιωμένος και εξαθλιωμένος γραφειοκράτης μαζεύει χρήματα από το υστέρημα του για να αγοράσει ένα καινουργιο παλτό. Μόνο

που μόλις φοράει το παλτό που τόσο ονειρευόταν, του το κλέβουν στο δρόμο.

 

6.ΔΑΝΤΕΛΑ του Σεργκέι Γιούτκεβιτς

ΕΣΣΔ- 1928- Α/Μ- 75’

Σκηνοθεσία: Sergei Yutkevich, Σενάριο: Yuri Gromov, Vladimir Legoshin, Sergei Yutkevich, Vladimir Mayakovsky

Παίζουν: Nina Shaternikova, Boris Tenin

Σε ένα εργοστάσιο δαντέλας, τα μέλη της Κομσομόλ φτιάχνουν τη δική τους εφημερίδα τοίχου. Ο καλλιτέχνης της ομάδας ζωγραφίζει καρικατούρες των ταραξιών του εργοστασίου και ο καυγάς ξεκινάει. Ο σκηνοθέτης δείχνει την επιρροή που άσκησαν οι αμερικάνικες σλάπστικ κωμωδίες στις ταινίες του.

 

7.Η ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ των Γκριγκόρι Κοζνίτσεβ και Λεονίντ Τράουμπεργκ

Ιστορικό Δράμα-ΕΣΣΔ- 1927-Α/Μ- 76’

Σκηνοθεσία: Grigori Kozintsev και Leonid Trauberg, Σενάριο: Yury Tynyanov, Yulian Oksman, Παίζουν: Sergei Gerasimov, Oleg Zhakov, Yanina Zhejmo

Λίγο πριν την εξέγερση των Δεκεμβριστών στη Νότια Ρωσία το 1825, ένας τυχοδιώκτης αποφασίζει πως έφτασε η ώρα να πάιξει τα χαρτιά του. Αλλά ποιά πλευρά θα επιλέξει;

 

8.Η ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ του Κότε Μικαμπέριτζ

ΕΣΣΔ – 1929- 67’

Σκηνοθεσία Kote Mikaberidze, Σενάριο: Giorgi Mdivani, Kote Mikaberidze, Παίζουν: Alexander Takaishvili, Bela Chernova

Ένας γραφειοκράτης απολύεται από την δουλειά του όταν μία καρικατούρα του η οποία χλευάζει την περιβόητη τεμπελιά του, εμφανίζεται σε μία εφημερίδα της νεολαίας. Ακολουθώντας την συμβουλή ενός συναδέρφου του ψάχνει να βρεί μία «γιαγιά» έναν υψηλά ιστάμενο στον ιστό της κρατικής μηχανής, ωστέ να επαναπροσληφθεί.

 

9.Η ΑΚΤΙΝΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ του Λεβ Κουλέσοφ

ΕΣΣΔ- 1925- Ασπρόμαυρη -125’

Σκηνοθεσία: Lev Kuleshov,Σενάριο: Vsevolod Pudovkin

Παίζουν: Porfiri Podobed, Vsevolod Pudovkin, Vladimir Fogel

Σε μία καπιταλιστική χώρα της Δύσης που δεν κατονομάζεται, μια φασιστική κυβέρνηση επιχειρεί να καταστείλει μια σοσιαλιστική εξέγερση. Ο επαναστάτης ηγέτης Τόμας Λαμ φυλακίζεται από την κυβέρνηση αλλά δραπετέυει και καταφέρνει να διαφύγει στη Σοβιετική Ένωση. Εκεί συναντά τον μηχανικό Podobed που έχει εφεύρει την «ακτίνα θανάτου». Μία συσκευή που εκτοξεύει ένα μείγμα πυρίτιδας και καυσίμων από απόσταση, το οποίο εκρήγνυται, όταν έρθει σε επαφή με τον στόχο.

Ένας πράκτορας των φασιστών, κλέβει την εφεύρεση και τη φέρνει πίσω στη χώρα του. Η κυβέρνηση αρχίζει να τη χρησιμοποιεί για να καταστείλλει τις απεργίες των εργατών. Όμως, οι εργάτες καταφέρνουν να αρπάξουν τη συσκευή και να τη χρησιμοποιήσουν για να ανατινάξουν στον αέρα τα βομβαρδιστικά που στέλνονται εναντίον τους.

 

10.CHINA EXPRESS του Ιλία Τράουμπεργκ

ΕΣΣΔ- 1929- Α/Μ- 61’

Σκηνοθεσία: Ilya Trauberg, Σενάριο: Ilya Trauberg, Leonid Lyerikhonov, Sergey Tretyakov .Παίζουν: Sergei Minin, Igor Chernyak

Σε ένα τρένο όπου υπάρχει ένας σαφής χωροταξικός διαχωρισμός των τάξεων, οι αποικιοκράτες λευκοί στο εμπρός μέρος της αμαξοστοιχίας και οι φτωχοί κινέζοι στα πίσω

βαγόνια, οι κινέζοι προλετάριοι εξεγείρονται. Στη συνέχεια, παιρνουν τα όπλα των φρουρών, καταλαμβάνουν το τρένο και προσπαθούν να φτάσουν στα σύνορα.

 

11.Η ΜΟΣΧΑ ΤΟΝ ΟΚΤΩΒΡΗ του Μπόρις Μπάρνετ

ΕΣΣΔ- 1927- Ασπρόμαυρη – 70’

Σκηνοθεσία: Boris Barnet,Σενάριο: Oleg Leonidov, Παίζουν: Anna Sten, Boris Barnet

Δραματικοποιημένη αφήγηση των γεγονότων που συνέβησαν στη Μόσχα μετά την κατάληψη της εξουσίας από τους Μπολσεβίκους τον Οκτώβριο του 1917 στην Πετρούπολη. Οι συγκρούσεις ανάμεσα στους κομμουνιστές επαναστάτες και την Λευκή Φρουρά που κατέληξαν σε οδομαχίες στη πόλη.

 

    Τα αφιερώματα στον κινηματογράφο της Σοβιετικής Ένωσης, του σοσιαλιστικού κράτους που προέκυψε το 1922 από την ένωση των εικοσιένα αυτόνομων δημοκρατιών και περιοχών στις 30 Δεκεμβρίου του 1922, θα συνεχιστούν όλο το 2023.

Το αναλυτικό πρόγραμμα των προβολών θα ανακοινωθεί σύντομα.
Ημερήσιο Εισιτήριο: 5.00 Ευρώ
Κάρτα Διαρκείας για τις 31 ταινίες του Αφιερώματος: 30 Ευρώ    Μέσα στον χρόνο θα προβληθεί μία σειρά αφιερωμάτων σε θεματικές ενότητες, όπως ο «Σοσιαλιστικός Ρεαλισμός», τα «σοβιετικά ντοκιμαντέρ»«ο Μεγάλος Πατριωτικός Πόλεμος», τα «σοβιετικά animations», τα «σοβιετικά μιούζικαλ και κωμωδίες»«οι πολιτικές ταινίες»«οι Μπολσεβίκοι στην οθόνη», οι «διασκευές των λογοτεχνικών έργων», οι «σοβιετικές ταινίες επιστημονικής φαντασίας και θρίλερ» και «οι Μεγάλοι Κλασικοί της ρώσικης λογοτεχνίας».