ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ:

ΕΙΜΑΙ Η ΚΟΥΒΑ

του Μιχαήλ Καλατόζοφ

ΛΟΥΤΣΙΑ

του Ουμπέρτο Σόλας

ΜΝΗΜΕΣ ΥΠΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

του Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα

ΜΠΟΥΕΝΑ ΒΙΣΤΑ ΣΟΣΙΑΛ ΚΛΑΜΠ

του Βιμ Βέντερς

H ΑΛΕΙΔΑ ΓΚΕΒΑΡΑ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΤΗΣ

του Κάρλος Αλμπέρτα Γκαρσία

Ο ΕΡΩΤΑΣ, Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ, Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

της Τερεζίτα Γκόμεζ

CUBAN STORY

του Βιτόρ Παλέν

ΟΙ ΔΩΔΕΚΑ ΚΑΡΕΚΛΕΣ

του Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΝΟΣ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΗ

του Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα

ΜΠΕΝΙ

του Χόρχε Λουίς Σάνσεζ

ΓΚΟΥΑΝΤΑΝΑΜΕΡΑ

των Χουάν Κάρλος Ταμπίο, Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα

ΤΟ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ ΤΗΣ ΤΕΡΕΣΑ

του Πάστορ Βέγκα

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

του Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα

COMANDANTE

του Όλιβερ Στόουν

ΕΙΜΑΙ Η ΚΟΥΒΑ ( SOY CUBA )

Πρωταγωνιστούν: Sergio Corrieri , Salvador Wood ,Jose Gallardo ,Raul Garcia, Luz Maria Collazo

Σκηνοθεσία :Mikhail Kalatozov Σενάριο :Enrique Pineda Barnet ,Yevgeni Yevtushenko Μουσική :Carlos Farinas

Φωτογραφία :Sergei Urusevsky Μοντάζ :Nina Glagoleva Σχεδιασμός Παραγωγής :Yevgeni Svidetelev Κοστούμια :Rene Portocarrero Μακιγιάζ :Luz M. Caceres ,Vera Rudina Βοηθοί Σκηνοθέτη :Harry Tanner ,Marina Volovich ,Oleg Zernov

Σύνοψη

Τέσσερις ιστορίες στην Κούβα του Μπατίστα, στην Κούβα που διψά για επανάσταση. Στην Αβάνα, η Μαρία νιώθει ντροπή όταν ένας άντρας που ενδιαφέρεται γι’ αυτήν, ανακαλύπτει πώς η κοπέλα βγάζει το μεροκάματο. Ο Πέδρο, ένας γέρος αγρότης, μαθαίνει ότι η γη που καλλιεργεί, πωλείται σε μια εταιρεία. Ένας φοιτητής αντιμετωπίζει ένα πλήθος Αμερικανών ναυτών και αντικρίζει φίλους του να πυροβολούνται από αστυνομικούς, στην προσπάθειά τους να διανείμουν ένα φυλλάδιο για τον Κάστρο. Ο πόλεμος “χτυπά την πόρτα” των χωρικών Μαριάνο, Αμέλια και των 4 παιδιών τους, όταν οι δυνάμεις του Μπατίστα βομβαρδίζουν τους λόφους της περιοχής.

ΛΟΥΤΣΙΑ (Lucia)

Σκηνοθεσία: Ουμπέρτο Σόλας

Έτος: 1968, Διάρκεια: 116΄

Σενάριο: Ουμπέρτο Σόλας, Χούλιο Γκάρσια Εσπινόζα, Νέλσον Ροντρίγκεζ

Φωτογραφία: Χόρχε Χερέρα

Μουσική: Λέο Μπρούβερ, Χοσεΐτο Φερνάντεζ

Παίζουν: Ρακέλ Ραβουέλτα, Ελίντα Νουνέζ, Αντέλα Λέγκρα

Βραβεία: Χρυσό Μετάλλιο και βραβείο ΦΙΠΕΡΣΙ Φεστιβάλ Μόσχας 1969,

Βραβείο Χρυσή Υδρόγειος Φεστιβάλ Τόκιο 1970 κ.α.

Η Λουτσία, αριστούργημα του κουβανικού κινηματογράφου, είναι μίας σπονδυλωτή ταινία με τρεις αυτόνομες ιστορίες που έχουν ωστόσο έναν κοινό συνδετικό κρίκο: τοποθετούνται χρονικά σε 3 χαρακτηριστικές περιόδους του αγώνα για την απελευθέρωση της Κούβας, έχουν για ηρωίδα πάντα μια γυναίκα ονόματι Λουτσία, σε κάθε σκετς ο αφηγηματικός άξονας είναι κεντρωμένος γύρω από μια ερωτική ιστορία. Το πρώτο επεισόδιο μας μεταφέρει στα 1895,στην εποχή της Ισπανικής αποικιοκρατίας, όταν μία αριστοκρατική οικογένεια διχάζεται ανάμεσα σε αριστοκράτες και αντάρτες. Ο Ουμπέρτο Σόλας ανατρέχει σ’ένα μπαρόκ στυλ που θυμίζει Βισκόντι, τον κατεξοχήν σκηνοθέτη που κατέγραψε την παρακμή της αριστοκρατίας. Στο δεύτερο επεισόδιο, βρισκόμαστε στο 1932,περίοδο της δικτατορίας του Ματσάντο, όπου η αμερικανική νεοαποικιοκρατία έχει πάρει τη θέση των Ισπανών. Ωστόσο, αποδεικνύεται πως οι νέοι κυβερνώντες είναι το ίδιο διεφθαρμένοι με τους παλιούς. Στην τρίτη ιστορία ο Σόλας περιγράφει τα προβλήματα μιας όμορφης αγρότισσας στην Κούβα του

Κάστρο, που ο ζηλιάρης άνδρας της δεν την αφήνει να πηγαίνει στο λαϊκό πανεπιστήμιο. Σε αντίθεση με άλλες σπονδυλωτές ταινίες, και τα τρία σκετς της Λουτσίας είναι ολοκληρωμένες ιστορίες που μιλούν η κάθε μια με τον τρόπο της για τους εκάστοτε κυρίαρχους εχθρούς της Κούβας και τους αγώνες του κουβανικού λαού για την απελευθέρωσή του.

ΜΝΗΜΕΣ ΥΠΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (Memorias Del Subdesarrolio)

Σκηνοθεσία: Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα

Έτος: 1968 Διάρκεια: 104’ Σενάριο: Τ. Γκ. Αλέα από το μυθιστόρημα Εντμούντο Ντεσνόες Φωτογραφία: Ραμόν Φ. Σουάρεζ

Μουσική: Λέο Μπράουερ

Παίζουν: Σέρτζιο Κοριέρι, Νταίζυ Γκρανάντος, Εσλίντα Νούνιεζ, Μπεατρίς Ποντσόρα Ο σκηνοθέτης Αλέα θίγει σε αυτήν την ταινία το θέμα των αστικών κατάλοιπων της παλιάς τάξης και των δυσκολιών προσαρμογής στη νέα κοινωνική πραγματικότητα. Η ιστορία του φιλμ τοποθετείται το 1961 δύο χρόνια μετά την επικράτηση του νέου καθεστώτος. Ο κεντρικός ήρωας είναι ένας καλλιεργημένος αστός που αρνήθηκε να ακολουθήσει τη γυναίκα του, τους γονείς του και τους φίλους του στην Αμερική κι έμεινε μόνος του στην Κούβα, παρατηρητής και σχολιαστής των μεταλλαγών που γίνεται στη χώρα του. Προτιμά να παραμείνει στην Αβάνα και μολονότι υποστηρίζει την επανάσταση, έστω κι αν δεν καταλαβαίνει πλήρως τους στόχους της, δεν αποφασίζει να πάρει μέρος στο χτίσιμο της νέας κοινωνίας. Ζει χωρίς να δουλεύει. Ήρωας εξαιρετικά αντιφατικός, που μένει απελπιστικά αδρανής όταν ξεσπά η κρίση στον Κόλπο των Χοίρων κι όλη η χώρα κινητοποιείται για να αντιμετωπίσει την αμερικανική εισβολή.

ΜΠΟΥΕΝΑ ΒΙΣΤΑ ΣΟΣΙΑΛ ΚΛΑΜΠ (Buena vista social club)

Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς Διάρκεια: 105΄ Παίζουν: Κομπέι Σεγούντο, Ελιάδες Οχόα, Ράι Κούντερ, Χοακίν Φερρέρ, Ιμπραήμ Φερρέρ

Στο ντοκιμαντέρ αυτό ο Βιμ Βέντερς μας ταξιδεύει ως τα los barrios, της ισπανόφωνες συνοικίες της Κούβας, για να βρει και να ενώσει τους Super Abuelos! Δεν πρόκειται για κάποιο νεανικό συγκρότημα αλλά το ακριβώς αντίθετο.

Πρόκειται για καλλιτέχνες της λάτιν τζαζ, πολύ μεγάλους πια σε ηλικία και σίγουρα υπεύθυνους για το ότι κρατήθηκε ως τώρα ζωντανή η μουσική παράδοση των ρυθμών sones και των boleros της πατρίδας τους. Ανάμεσα σε αυτούς τους ξεχασμένους μουσικούς θρύλους είναι: ο 80χρονος πιανίστας Ρούμπεν Γκονζάλες, η Ομάρα Πορτουόντο (χαρακτηρίστηκε ως η «Έντιθ Πιάφ της Κούβας»), ο υπέροχος Μπαραμπαρίτο Τόρες και ο 70χρονος Ιμπραήμ Φερρέρ, που η μελωδική, αισθαντική φωνή του μεταφέρει στο αυτί του ακροατή όλη την ομορφιά και το χρώμα της Κούβας.

H ΑΛΕΙΔΑ ΓΚΕΒΑΡΑ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΤΗΣ (Aleida Guevara Remembers Her Father)

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Κάρλος Αλμπέρτα Γκαρσία

Παραγωγή: Pedro Bosch

Β.σκηνοθέτη: Yamile Lopez

Ήχος: Orlando Fundichely

Μοντάζ: Sadiel Bulnes

Φωτογραφία: Juan Jose Diaz

Μουσική: Edesio Alejandro, Ernesto Cisnero

Διάρκεια : 34΄

Η Aleida Guevara θυμάται με μεγάλη τρυφερότητα και διορατικότητα τον άνθρωπο που όλος ο κόσμος ξέρει ως Τσε. Ποιος ήταν ο πραγματικός Τσε; Η Aleida Guevara, η μεγαλύτερή του κόρη, που ήταν επτά χρονών όταν ο πατέρας της πέθανε, διαχωρίζει τον άνθρωπο από το μύθο. Αυτό το συγκινητικό ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει τον εξαιρετικό δεσμό ανάμεσα στους γονείς της και περιγράφει τη μεγάλη τρυφερότητα του Τσε. Η Aleida αφηγείται λεπτομερώς αρκετά περιστατικά από την παιδική της ηλικία και περιγράφει το πώς αποδέχτηκε την απόφαση του πατέρα της να πάει στη Βολιβία, καθώς και την απόφασή της να ακολουθήσει τα βήματά του σα γιατρός και ακτιβίστρια.

Ο ΕΡΩΤΑΣ, Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ, Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ (El Amor, La Politica, La Rebeldia)

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Teresita Gomez

Παραγωγή: Mundo Latino Cronodata, Ernesto Muñoz

Μοντάζ: Victor Gomez

Μουσική: Mauro Sabbione

Bασισμένο στο βιβλίο της Liliana Bucellini

Γλώσσα: Ισπανικά

COPYRIGHT: 1995

Διάρκεια: 46΄

Βασισμένο στο βιβλίο «Τσε: Ο έρωτας, η πολιτική, η επανάσταση», το ντοκιμαντέρ αφηγείται τη ζωή και τη δράση του Ερνέστο Τσε Γκεβάρα από τη γέννησή του μέχρι τη δολοφονία του στη Βολιβία. Περιλαμβάνει πολλά ανέκδοτα στιγμιότυπα από τα αρχεία της Δημοκρατίας της Κούβας και καινούρια πλάνα από την Κούβα του σήμερα.

ΚΟΥΜΠΑΝ ΣΤΟΡΥ (Cuban story)

Σκηνοθεσία – Σενάριο – Παραγωγή: Βιτόρ Παλέν

Παίζουν: Errol Flynn, Florence Aadland, Beverly Aadland, Fulgencio Batista, Fidel Castro

Αυτή η πραγματικά επαναστατική ταινία είναι σίγουρα η μοναδική στην ιστορία όπου συνυπάρχουν ο Έρολ Φλίν και ο Φιδέλ Κάστρο! Στη δεκαετία του ’50, ο Έρολ Φλίν και ο παραγωγός Βίκτορ Πάλεν ήταν ιδιωκτήτες μιας κινηματογραφικής αίθουσας στην Αβάνα. Έτυχε να είναι εκεί όταν η επανάσταση του Κάστρο ξέσπασε γύρω τους, οπότε πήραν τους δρόμους με τις κάμερές τους για να κινηματογραφήσουν την ιστορία όπως συνέβη, στο σημείο που συνέβη. Το αποτέλεσμα ήταν αυτό το μοναδικής σημασίας και ρεαλιστικότητας ντοκιμαντέρ για την άνοδο του Κάστρο.

ΟΙ ΔΩΔΕΚΑ ΚΑΡΕΚΛΕΣ (Las Doce Sillas)

Κούβα – 1962 – Κομεντί – 97΄- Έγχρωμο

Σκηνοθεσία: Tomás Gutiérrez Alea

Σενάριο: Tomás Gutiérrez Alea / Ugo Ulive

Παραγωγή: ICAIC

Μουσική: Juan Blanco

Φωτογραφία: Ramón F. Suárez

Με τους: Enrique Santiesteban / Reynaldo Miravalles / René Sánchez / Max Beltrán / María Pardo

Η χώρα περνάει στα χέρια σοσιαλιστών επαναστατών. Μια πλούσια γυναίκα δεν αντέχει να δώσει όλο τον πλούτο και τα υπάρχοντα της στη νέα κυβέρνηση. Κρύβει, λοιπόν, όλα τα πολύτιμα κοσμήματα της, σε δώδεκα καρέκλες, από μία τραπεζαρία. Μέτα το θάνατο της, ο γαμπρός της (Ιππόλυτος) , ανακαλύπτει τι είχε κάνει η πεθερά του. Οι καρέκλες όμως έχουν «εθνικοποιηθεί» και ανήκουν σε δώδεκα διαφορετικούς ανθρώπους. Μαζί με έναν παπά και τον πρώην υπηρέτη του, ο Ιππόλυτος αρχίζει μια τρελή κούρσα για να βρει τις καρέκλες και να πάρει ότι νομίζει, πως δικαιωματικά του ανήκει.

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΝΟΣ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΗ (La Muerte de un Burocrata)

Special Price of Jury, Karlovy Vary Film Festival 1966

Κούβα – 1966 – Κομεντί – 89΄- Α/Μ

Σκηνοθεσία: Tomás Gutiérrez Alea

Σενάριο: Alfredo Del Cueto / Tomás Gutiérrez Alea

Παραγωγή: ICAIC

Μουσική: Leo Brouwer

Φωτογραφία: Ramón F. Suárez

Με τους: Salvador Wood / Manuel Estanillo / Silvia Planas / Gaspar de Santelices /

Pedro P. Astorga

Ένας Κουβανός εργάτης πεθαίνει σε εργατικό ατύχημα και θάβεται μαζί με το εργατικό βιβλιάριο του. Σύντομα η χήρα του ανακαλύπτει ότι μόνο με αυτή τo βιβλιάριο μπορεί να διεκδικήσει τη σύνταξη που της αναλογεί. Το νεκροταφείο, όμως, δεν επιτρέπει τις εκταφές. Έτσι λοιπόν, ο ανιψιός ξεκινάει μία ξεκαρδιστική μάχη εναντίων των αρχών, για να ξεθάψει και να ξαναθάψει το θείο του, έτσι ώστε να μπορέσει να πάρει το πολύτιμο αυτό έγγραφο. Στο τέλος όμως και αυτό θα αποδειχθεί αναποτελεσματικό απέναντι στο κακό της γραφειοκρατίας, βρισκόμενος έτσι στην ίδια τραγική θέση με τον ήρωα της «Δίκης» του Κάφκα.

«Ο ήρωας του Alea είναι ένας μπερδεμένος, άτυχος ανθρωπάκος, ένα κράμα Κήτον, Λόυντ, Τσάπλιν, Λώρελ και Χάρντυ, που αναποδογυρίζει στο θυελλώδες πέρασμα του τα πάντα και διακωμωδεί με τις πράξεις του ολόκληρο το σύστημα που στηρίζει αυτόν το γραφειοκρατικό μηχανισμό. Ωστόσο το γέλιο μόνο του δε χρησιμεύει σαν ξόρκι απέναντι στο κακό της γραφειοκρατίας. Ίσα ίσα μάλιστα στο τέλος ο ήρωας νικιέται από αυτό και βρίσκεται στην ίδια τραγική και παράλογη θέση με τον κ. Κ. της «Δίκης». Ο Αλέα ξεφεύγει έτσι από την παγίδα του διδακτισμού ή της εύκολης θριαμβολογίας, κάνοντας μια εξαιρετικά πρωτότυπη και προσωπική ταινία που αποτελεί και ένα είδος σύνοψης ολόκληρης της κινηματογραφικής κωμωδίας.»

Cineek Magazine

« Οι 12 καρέκλες, μία από τις δεκάδες διασκευές του ρωσικού μυθιστορήματος του Ilya Ilf , είναι μία ταινία ιδεολογική που δίνει έμφαση στην άπληστη φύση ενός αριστοκράτη αντιήρωα, με σκοπό το εύκολο χρήμα. Σε αυτή τη βερσιόν, όμως, οι καρέκλες δεν έχουν πουληθεί σε δημοπρασία αλλά έχουν κατασχεθεί από το κράτος με σκοπό την ανακατανομή του πλούτου.»

David Kehn, New York Times 2007

ΜΠΕΝΙ (El Benny)

Κούβα/Αγγλία/Ισπανία – 2006 – Δράμα/ Μουσικό/Βιογραφία – 132΄- Έγχρωμο

Σκηνοθεσία: Χόρχε Λουίς Σάνσεζ

Σενάριο: Abrahán Rodríguez , Jorge Luis Sánchez

Παραγωγή: ICAIC (Cuba)/Coral Capital Entertainment Ltd (U.K.)/Igeldo Komunikazioa (Spain)

Μουσική: Juan Manuel Ceruto Φωτογραφία: Juan Manuel Ceruto

Με τους: Renny Arozarena, Enrique Molina, Carlos Ever Fonseca, Mario Guerra, Limara Meneses, Isabel Santos, Salvador Wood, Laura de la Uz.

Βασισμένο στη ζωή του Benny Moré, ενός από τους κορυφαίους τραγουδιστές της Κούβας. Χωρισμένο σε τέσσερα κεφάλαια, των 30 λεπτών, οι ταινία δείχνει τις πιο σημαντικές στιγμές της ζωής του. Το φιλμ, με χρονολογική σειρά, μας πάει στην παιδική του ηλικία στην Santa Isabel de las Lajas, την παραμονή και την επιτυχημένη καριέρα του στο Μεξικό, την αφοσίωση του στις μουσικές ρίζες της Κούβας, στο ταξίδι του στη Βενεζουέλα και, τέλος, στον τραγικό θάνατο του. Περιλαμβάνονται μαρτυρίες και σχολιασμοί μερικών από τους πιο γνωστούς και αξιόλογους Ισπανούς μουσικούς, όπως οι Μπέμπο και Τσούτσο Βαλντές, Ιμπραήμ Φερέρ, από τις βεντέτες της εποχής Γιολάντα Μοντές και Αμάλια Αγκιλάρ, όπως και από συγγενείς και φίλους.

«Το Benny, είναι μία από τις πιο επιτυχημένες ταινίες των τελευταίων δεκαπέντε ετών, στην Κούβα. Η ταινία είναι η προσωπική ματιά του σκηνοθέτη, που ήταν συγγενής του, όσον αφόρα την προσωπικότητα, και την ιστορία, ενός μύθου της μουσικής του της εικοσαετίας ’40, ’60. Μια σπουδαία φωνή, που δεν είχε καμία μουσική κατάρτιση. Τραγουδούσε, έγραφε και ηγείτο της μπάντας του, οδηγούμενος μόνο από το ένστικτο του. Ήταν η τρέλα που κατέκλυζε την Κούβα, αυτές τις δεκαετίες.»

Linda Galvez, Cubanow.net 2006

ΓΚΟΥΑΝΤΑΝΑΜΕΡΑ (Guantanamera)

Σκηνοθεσία : Tomás Gutiérrez Alea ,Χουάν Κάρλος Ταμπίο

Σενάριο: Eliseo Alberto

Πρωταγωνιστής : Κάρλος Κρουζ, Mirta Ibarra, Χόρχε Περουγκόρια, Ραούλ Εγκούρεν

Χώρα : Κούβα

Γλώσσα : Ισπανικά

Διάρκεια : 120’

Σύνοψη

Είναι μια σάτιρα για τη ζωή στην Κούβα. Τα μέλη μιας νεκρικής πομπής και κάποιοι οδηγοί φορτηγών που πρέπει να ακολουθήσουν την ίδια διαδρομή αρχίζουν να μιλούν για τον Θεό και τον κόσμο και καταλήγουν να ανακαλύπτουν ότι η ζωή και για τις δύο ομάδες έχει πολλές ομοιότητες και πολλές διαφορές, ανάλογα με την οπτική γωνία.

ΤΟ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ ΤΗΣ ΤΕΡΕΣΑ (Retrato de Teresa)

Σκηνοθεσία: Pastor Vega

Σενάριο: Pastor Vega, Ambrosio Fornet

Παραγωγή: ICAIC, Κούβα 1979

Διάρκεια: 104’, έγχρωμο

Πρωταγωνιστές: Daysi Granados, Adolfo Llaurado, Alina Sanchez, Raul Pomares

Φωτογραφία: Livio Delgado

Μουσική: Carlos Fariñas

Ήχος: Germinal Hernández

Μοντάζ: Edelmira Lores

Η Τερέσα, μία εργάτρια σε εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας, έχει τρία παιδιά και έναν καχύποπτο σύζυγο. Αναλαμβάνει τη θέση της πολιτιστικής εκπροσώπου του εργοστασίου που εργάζεται, παρόλο τον περιορισμένο χρόνο της. Οι νέες τις αρμοδιότητες, πυροδοτούν τη ζήλια του συζύγου της και σταδιακά την κάνουν να νιώθει εγκλωβισμένη και εξαιρετικά πιεσμένη. Μετά από την ψυχολογική πίεση που της ασκείται από μεριάς του, πάνω σε έναν άσχημο καυγά τον διώχνει από το σπίτι και αναγκάζεται να βιώσει την καθημερινότητα μόνη. Χτίζει τη ζωή της χωρίς εκείνον και βρίσκει τον εαυτό της μέσα από τη χορευτική ομάδα του συνδικάτου του εργοστασίου της. Κι ενώ όλα φαινομενικά πάνε καλά, έρχεται αντιμέτωπη με το ότι ο άντρας της είχε κι έχει εξωσυζυγική σχέση ακόμα κι όταν προσπαθούσε να την επαναπροσεγγίσει.

Εκείνος παίρνει μια ξαφνική προαγωγή από την εταιρεία που εργάζεται, ως τεχνικός τηλεοράσεων, για μία άλλη πόλη κι επιστρέφει σ’ εκείνην προσπαθώντας να κερδίσει πίσω κι εκείνη, αλλά και τα παιδιά του και αφού έχει τερματίσει την παράλληλη σχέση του. Το πρόβλημα του «δύο μέτρα και δύο σταθμά» έρχεται στο προσκήνιο όταν η Τερέσα τον ρωτάει τι θα γινόταν, αν είχε κι εκείνη παράλληλη σχέση. Η απάντηση είναι μία. Εκείνος είναι άντρας.

Η Τερέσα, μια απλή καθημερινή γυναίκα, στην πορεία της ταινίας μεταμορφώνεται σε μια επαναστάτρια, συμβολίζοντας έτσι την επανάσταση της ίδια της χώρας ενάντια στο status quo του Μπατίστα. Αποφασισμένη να κρατήσει την ανεξαρτησία και την αξιοπρέπειά της, γίνεται ρεαλίστρια και σκληρή. Θυμίζοντας μιαν άλλη «Norma Rae», δίνει τον δικό της αγώνα με τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις που έχει απέναντι στην οικογένεια και τη δουλειά της. Δεν είναι ούτε ακτιβίστρια, ούτε επαναστάτρια. Αλλά η ανάγκη της να αλλάξει τα δεδομένα για να μπορέσει να είναι ο εαυτός της, σταδιακά τη μετατρέπουν και στα δύο. Ο τίτλος της ταινίας θα μπορούσε να ήταν και «Το πορτραίτο της Τερέσα και του Ραμόν» μιας και τα προβλήματα του συζύγου της αντικατοπτρίζονται αποκλειστικά σε εκείνη.

Η ταινία παρουσιάζει μια επαναστατική κυβέρνηση που έχει επιτύχει ένα σημαντικό ορόσημο. Τη δημιουργία μιας μετά-φυλετικής κοινωνίας που κατάφερε να ενσωματώσει τις μειονότητες

στην κοινωνία της. Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι μια κοινωνία που εργάζεται για την υπερνίκηση του σεξισμού και της ταξικότητας. Και αυτός είναι ο επόμενος στόχος της κουβανικής κοινωνίας. Ενώ η επανάσταση έχει επιτύχει τον τερματισμό του ρατσισμού και αυτό αντικατοπτρίζεται από την πλευρά του Ραμόν, το περιβάλλον της Τερέσα απεικονίζει το σεξισμό που εξακολουθεί να υφίσταται. Όπως η Τερέσα έχει την ανάγκη να εξελιχτεί και να ωριμάσει, έτσι πρέπει να κάνει και η ίδια η κοινωνία.

Η ματιά του σκηνοθέτη μας δείχνει μια Κούβα με βρώμικους δρόμους, γεμάτη κόσμο, με σπίτια παρατημένα και άδεια που γεμίζουν με την επανάληψη και τη δυσκολία της καθημερινότητας.

Όμως, η τελική απελευθέρωση της Τερέσα δίνει μια ανάσα αισιοδοξίας και τιμά την ατομική αξία του καθενός.

«Το πορτραίτο της Τερέζα», υπήρξε, με κάθε αμεροληψία, ένα από τα σπουδαία ορόσημα του κουβανικού κινηματογράφου. Είναι από τις στιγμές που μια ταινία ξεπερνά τα πλαίσια του αισθητικού αποτελέσματος και αποτελεί αντικείμενο συζήτησης για ολόκληρη την κοινωνία. Με βάση ένα αποτελεσματικό σενάριο από τον Ambrosio Fornet, η ταινία εξετάζει με οξύτητα την ατυχή επιμονή των macho συμπεριφορών στην Κούβα. Η ταινία αξίζει όχι μόνο σε θεματικό επίπεδο, αλλά και στο εξαιρετικό επίτευγμα του σκηνοθέτη να αποδώσει την συνολικότατα του ζευγαριού με δύο αξέχαστες ερμηνείες της Daysi Granados και του Adolfo LLaurado, συνοδευόμενη από το μοναδικό φακό του Livio Delgado.

Η συναισθηματική κρίση του γάμου δίνεται ως ένας δραματικός πυρήνας έτσι ώστε να αντικατοπτρίζει τις αλλαγές στο κουβανικό οικογενειακό περιβάλλον, ως αποτέλεσμα των κοινωνικών μετασχηματισμών στη χώρα. Μαζί με την προοδευτική ενσωμάτωση των γυναικών στην εργασία, η ταινία παρουσιάζει τις δραστηριότητες και τις συναισθηματικές αντιδράσεις που επιβάλλονται από την παράδοση, η οποία εμποδίζει την πλήρη ανάπτυξη των ρομαντικών σχέσεων του ζευγαριού και την αναζήτηση για μια πιο αυθεντική ατομική συνειδητοποίηση και όχι μόνο μια «τραγωδία» της καθημερινής ζωής.

«Το πορτραίτο της Τερέσα» σημάδεψε τον κουβανικό κινηματογράφο και πιο συγκεκριμένα τον ίδιο τον σκηνοθέτη. Οι ταινίες του, αργότερα, έπρεπε να αντιμετωπίσουν αυτή τη μνημειώδη πρόκληση που αντιμετωπίζει κάθε δημιουργός ο οποίος, στη μέση της καριέρας του, παράγει αυτό που, μακροπρόθεσμα, θεωρείται εξαιρετικό καλλιτεχνικό γεγονός.

Ένα κλασσικό Κουβανικό φιλμ που απεικονίζει τα προβλήματα των γυναικών στην Κούβα κατά τη διάρκεια της Επανάστασης.

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ (Historias de la Revolucion)

Σκηνοθεσία : Tomás Gutiérrez Alea

Παραγωγή : Saúl Yelín

Σενάριο : Tomás Gutiérrez Alea, Humberto Arenal και José Hernández

Μουσική : Leo Brouwer, Carlos Fariñas και Harold Gramatges

Ήχος : Eugenio Vesa Figueras, José L. Antuña και Alejandro Caparrós

Φωτογραφία : Otello Martelli και Sergio Véjar

Μοντάζ : Mario González και Carlos Menéndez

Πρωταγωνιστούν : Lilliam Llerena, Miriam Gómez, Calixto Marrero, Pascual Zamora, Tomás Rodíguez, Ancarnito Rojas, Enrique Fong, Blas Mora, Francisco Lago, Eduardo Moure, Reynaldo Miravalles, Bertina Acevedo

Έτος : 1960

Είδος : Δράμα

Διάρκεια : 81’

Γλώσσα : Ισπανικά

Σύνοψη

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που κυκλοφόρησε από την ICAIC που αφηγείται τρία επεισόδια του κουβανικού εξεγερτικού αγώνα.

– Οι τραυματίες: Ένα ζευγάρι κρύβει έναν τραυματισμένο συμμετέχοντα σε μια δράση κατά της δικτατορίας. Η αντίδραση του καθενός υπέρ και κατά του γεγονότος δημιουργεί μια δραματική κορύφωση.

– Επαναστάτες: Η απόφαση να εγκαταλείψουμε έναν τραυματισμένο αντάρτη κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης με τον εχθρό και να σώσουμε την ομάδα ή να παραμείνουμε μαζί του, εγείρει μια σύγκρουση συνείδησης στη μέση του αντάρτικου αγώνα στη Σιέρα Μαέστρα.

– The Battle of Santa Clara: Ανακατασκευάζει την κατάληψη της πόλης Santa Clara, στο κέντρο του νησιού, από τον Στρατό των Επαναστατών, ένα γεγονός που συνέβη τον Δεκέμβριο του 1958, το οποίο οδήγησε στην οριστική ανατροπή της δικτατορίας του στρατηγού Fulgencio Batista .

COMADANTE

Σκηνοθεσία : Όλιβερ Στόουν

Πρωταγωνιστεί : Φιντέλ Κάστρο

Hμερομηνία κυκλοφορίας : 2003

Χώρα : Ηνωμένες Πολιτείες

Σύνοψη

Το COMADANTE είναι ένα πολιτικό ντοκιμαντέρ του Αμερικανού σκηνοθέτη Όλιβερ Στόουν. Στην ταινία, ο Στόουν παίρνει συνέντευξη από τον ηγέτη της Κούβας Φιντέλ Κάστρο για ποικίλα θέματα. Ο Στόουν και το κινηματογραφικό του συνεργείο επισκέφτηκαν τον Κάστρο στην Κούβα για τρεις ημέρες το 2002, και η ταινία κυκλοφόρησε το 2003, έχοντας την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σάντανς στις αρχές του ίδιου έτους. Η ταινία ήταν εν μέρει παραγωγή του HBO και είχε προγραμματιστεί να μεταδοθεί. Λίγο πριν από την εκπομπή, αφότου η Κούβα εκτέλεσε τρεις αεροπειρατές ενός πορθμείου προς τις Ηνωμένες Πολιτείες και φυλάκισε περισσότερους από 70 πολιτικούς αντιφρονούντες, το HBO απέσυρε το πρόγραμμα.Μέχρι σήμερα, δεν έχει ακόμη δοθεί μια κυκλοφορία βίντεο στις ΗΠΑ.